Ik werk in de wereld van smartphones, Android, updates, smart home en wearables. Maar dat reviewen van smartphones in het buitenland kan niet altijd natuurlijk, helemaal niet door Corona. Vlak voordat ik voor de tweede keer geopereerd werd, heb ik echter een heel ander apparaat ‘getest’. Ik ben namelijk op pad geweest met een heuse Polestar 2.
Geregeld via mijn werk, dus lucky me. Dat is geregeld, omdat die auto een van de eerste is die voorzien is van Android Automotive. Die versie van Android voor in de auto is volledig verweven in de auto zelf en is daarmee heel anders dan het vrij simpele Android Auto. Om de exacte verschillen tussen die twee systemen uit te leggen is Reislist niet de beste plek, maar het komt er op neer dat je met Automotive heel veel kan.
Naast navigeren of muziek afspelen via Spotify of YouTube Music, kun je ook denken aan stemcommando’s om de stoelverwarming of airco te regelen. Je ziet direct het accuniveau en als je een route plant, waardoor je de hele accu leegrijdt, wordt de route aangepast, zodat je even langs een (snel)laadstation wordt geloodst.
Volledig elektrisch
Voor hier is het besturingssysteem uitvoerig beschrijven ook wat te gek, maar ik wil nog even kort inhaken op het feit dat de auto volledig elektrisch is en daarom goed voor het milieu. Het waren m’n eerste dagen ooit met zo’n type auto en in plaats van langs het benzinestation heb ik meerdere keren moeten opladen. Bij een paaltje om de hoek, bij een snellaadstation langs de snelweg, nog even ergens anders in de nacht. Het is een beetje vechten voor je plekjee, althans zo kwam het op me over en ik vond de kosten ook vrij pittig eerlijk gezegd.

Die werden voor me betaald, dus fijn, maar dat is wel iets om rekening mee te houden als je zelf zo’n auto aanschaft. Het milieu besparen mag wat mij betreft iets extra kosten, maar het houdt op een gegeven moment ook wel op natuurlijk. Daarbij reed ik nog voor alle koude, sneeuw en ijs van afgelopen week, maar toch is zo’n accu ook wel erg snel leeg. Dat kan ook te maken hebben met de rijstijl, het weer, de ondergrond en zulke factoren, maar ik reed zeker niet als een zot en vol ‘gas’.
Dat is geen nadeel van de Polestar 2 trouwens, maar dat is iets algemeens van elektrische auto’s en wat mij betreft ook wel echt het grootste nadeel. Natuurlijk wordt de capaciteit van accu’s alsmaar beter en beter, maar dat gaat in kleine stappen. Even een grote trip voor de deur met de EV, wordt zo lastig. Iedereen kent vast ook nog wel de filmpjes van even geleden, waarbij tientallen Tesla’s achter elkaar stonden op de snelweg, omdat ze moesten bijladen en er slechts een handjevol palen beschikbaar waren.

Ja, dat elektrisch rijden… Het biedt veel voordelen zoals ultieme power, accelaratievermogen net als in een achtbaan en het is natuurlijk veel beter voor het milieu. Als ik ooit een auto koop zal ik er vast en zeker naar kijken, maar ik check uiteraard ook gewoon ‘normale’ auto’s, zal de kosten naast elkaar zetten en zeg daar ook zeker geen nee tegen. Als het weer mag, vlieg ik ook gewoon de wereld rond , zo ben ik, zo blijf ik en ik heb in de afgelopen tientallen jaren maar weinig ‘uitgestoten’, omdat ik toch geen auto heb.