Ik ben wel fan van Airbnb, Laura totaal niet, zoals ik eerder al schreef. De laatste keer dat ik er gebruikt van heb gemaakt was voor werk in maart van dit jaar en ook nog in Barcelona een maandje eerder. Bij elke boeking betaal je servicekosten, maar volgens een Nederlandse rechter mag dat helemaal niet. Ik heb dan ook geprobeerd om dat terug te vorderen, maar het antwoord laat zich al raden…
In maart van dit jaar oordeelde een rechter in Amsterdam dat Airbnb geen servicekosten of bemiddelingskosten mocht berekenen voor Nederlandse huurders. Daardoor kwam er een mogelijkheid om de servicekosten van dat jaar, maar ook de jaren ervoor, terug te vorderen.
Zo kun je je aansluiten bij verschillende partijen, die hierin een collectief vormen. Mochten zijn het voor elkaar krijgen om kosten terug te krijgen, dan krijg je die ook weer van hen, minus een percentage voor hun. Dat ligt rond de 30 procent en kan dus flink oplopen, net als de servicekosten. Ook kon je Airbnb zelf aanschrijven en dat heb ik dan ook gedaan. Begin juni heb ik een aangetekende brief opgestuurd naar hun hoofdkantoor in Dublin, Ierland.
Naast de brief met de klacht moesten onder andere de facturen worden bijgevoegd, inclusief factuurnummers, inclusief een overzicht van de teveel betaalde kosten. Een heel uitzoekwerk nog, maar ik kon een kleine 300 euro terugkrijgen. Wie niet waagt wie niet wint, printjes erbij, aangetekend verzonden voor zo’n 15 euro en afwachten maar. Het versturen liep voor geen meter, maar na enkele weken kreeg ik de melding dat alles was afgeleverd.

In de brief had ik ook verschillende data gesteld, waarop zij moesten reageren, uiteraard mijn bankrekeninggegevens genoteerd en meer. Die data verliepen, reactie bleef uit en het was wekenlang angstvallig stil. Een herinnering heb ik digitaal gestuurd, want ook dat is nodig. De volgende stap zou een procedure zijn bij de kantonrechter, maar ja voor die paar honderd euro begin je in je eentje ook niks.
Maar ik kreeg warempel een digitaal antwoord, netjes en totaal onverwacht. Het antwoord was echter teleurstellend: Airbnb was het er niet mee eens en was dan ook niet van plan om mijn gevraagde kosten terug te betalen en daarmee basta: nul op het rekest dus.

Er zijn hier en daar wat andere verhalen te lezen, van mensen die zulke kosten wel vergoed hebben gekregen. Niet direct via Airbnb, maar bijvoorbeeld via hun rechtsbijstandverzekering of een derde partij. Leuk voor hen, jammer voor mij. Voorlopig boek ik toch geen Airbnb meer door het nog steeds rondwarende coronavirus.