Doen! Met de Thalys naar Parijs

Ik ben inmiddels al verschillende keren in Parijs geweest, waarbij het gros van de bezoeken was met de Thalys. Voor werk, maar ook privé vind ik dat een erg chille manier om te reizen naar die prachtige Franse stad. De keren dat ik geweest ben met deze trein was het voornamelijk voor werk, wat dan ook betekende dat ik de kosten voor de treintickets niet zelf hoefde te betalen. Dat scheelt natuurlijk logischerwijs nogal wat, maar ook zelf betalen om te treinen naar Frankrijk: ik zeg doen!

Op één keer na pakte ik altijd de vroege trein van 07.15 uit Amsterdam Centraal, waarna je via Rotterdam en Antwerpen zo naar Parijs zoeft. In een ruime drie uur arriveer je op Gare du Nord waar het Franse avontuur kan beginnen. Daar gaat het nu niet om, maar het gaat om de bekende Thalys. Die trein doet inmiddels al bijna 25 jaar dienst en dat vind ik persoonlijk nogal lang en ook iets dat ik niet verwacht had. De rit gaat gemiddeld 11x per dag van Amsterdam naar Parijs en ook dat vind ik een noemenswaardig iets.

Exacte prijzen variëren nogal en de website pretendeert dat je voor €35 naar Parijs kunt treinen. Dat is me nog nooit gelukt, maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat de stoelen nooit maanden van te voren werden geboekt, maar slechts enkele weken, waardoor het al snel in de papieren loopt. Wat chill is aan de Thalys is dat je een vaste plaats krijgt toegewezen. Dat is jouw plek, daar kun je tot rust komen, werken en je mini-kantoor starten en dat is anders dan in bijvoorbeeld een intercity in Nederland.

Wat op perstrips veelal het geval is, is dat iedereen overal en nergens zit. Die zit in de voorste coupé, terwijl je concullega in het achterste treinstel is te vinden. Dat is niet handig om bij te praten natuurlijk, maar als je een boeking doet met vier vrienden zorg je natuurlijk gewoon dat je wel bij elkaar zit. De maximale snelheid van deze ‘kogel’ is 320 kilometer per uur, maar dat wordt op de rit Amsterdam – Parijs nooit gehaald, wat te maken heeft met restricties van het spoornetwerk en materiaal.

Drankjes of wat te snacken kun je ook halen in de Thalys, maar dat is wel wat aan de prijzige kant, dus ik zie het zelf alleen als laatste redmiddel. Dineren is ook mogelijk in deze trein, maar dat heb ik vooralsnog nooit gedaan. Dat staat binnenkort wel op het programma, dus ik ben benieuwd hoe fancy dat zal zijn, of juist niet natuurlijk. Volgens mij heb je dan een speciale coupé waar het diner wordt geserveerd en zit je dus niet op je eigen vaste plaats te eten, maar misschien heb ik het wel fout.

Al met al vind ik de Thalys een prima manier om richting het Zuiden te trekken. Er zijn ook plannen om Disneyland Paris aan de route toe te voegen en dan ben ik de eerste die treintickets gaat boeken om Laura te verrassen, want Disneyland is nooit genoeg voor haar.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.