De vloek van Londen City Airport

Londen is mijn favoriete stad in Europa. Het voelt echt als thuis. Mensen drinken hun thee zoals het moet, de geschiedenis is lekker duister en er zijn winkels zoals Ben’s Cookies en Boots. En: Cadbury, overal. Heerlijk. Ik vlieg natuurlijk het liefst op City, want dan ben je vrij snel in de stad, maar de laatste tijd moet ik daar toch een beetje van terugkomen…

Twee keer in een half jaar tijd had ik de mogelijkheid om naar Londen City te vliegen, want ik had twee keer een werkevenement dat plaatsvond in die mooie stad. Hartstikke leuk natuurlijk, maar beide keren kwam ik teleurgesteld op Schiphol aan: slecht weer, dus de vlucht viel uit. Hoewel er natuurlijk duizendmiljoen vluchten naar Londen gaan elke dag, was het die eerste keer niet mogelijk om een vlucht te vinden die de groep alsnog op tijd in Londen zou krijgen voor het evenement.

Weer geannuleerd

De tweede keer, die gisteren was, was ik beter voorbereid: ik had een vlucht eerder geboekt, zodat ik ruim op tijd zou zijn. En natuurlijk zodat ik langs Boots, Ben’s Cookies en een supermarkt kon om even flink te shoppen. Dat mijn hotel ook nog een zwembad had, kwam daarbij ook wel goed uit. Maar ja, zoals ik mijn blog al begon, kwam ik teleurgesteld op Schiphol aan omdat de vlucht niet ging. Vorige keer was het mist, ditmaal wind. In ieder geval terechte redenen om niet uit te vliegen.

Gelukkig kon British Airways me meteen al goed helpen door me op een vertraagde vlucht naar Heathrow te zetten. Ik schrok wel even toen ik de boarding pass zag: de vertrektijd van dat vliegtuig was al voorbij. “Gelukkig” ging die vlucht dus 2,5 uur later, zodat ik alsnog redelijk relaxed door Schiphol heen kon gaan om hem alsnog te halen. Eenmaal in het vliegtuig, was ik er helemaal klaar voor, maar kregen we toch nog een extra uur vertraging omdat we maar niet weg mochten.

Nu is dat op zich al vervelend, maar helemaal als je in het vliegtuig zit. Je mag je laptop eigenlijk nog niet pakken, pas als je goed en wel in de lucht bent. En op een vlucht van drie kwartier pak ik eigenlijk heel vaak mijn laptop maar niet, want dat is eigenlijk de moeite bijna niet. Had ik natuurlijk geweten dat ik een uur aan de grond zou staan, dan had ik dat wel gedaan, hoe onhandig tikken in een bus-achtig klein vliegtuigje ook is.

Check alles nog even goed

Nu wil ik verder niet zaniken, want uiteindelijk had ik toch nog even wat mini-tijd in Londen om snel mijn drie favo winkels te bezoeken en nog even een duik in het hotelzwembad te nemen, maar je moet er wel altijd even goed bij nadenken of alles wel goed gaat bij zo’n switch van vlucht. Zeker als je (in mijn geval tot tweemaal toe) niet meer naar het handige Londen City vliegt, maar juist naar Heathrow, wat een redelijk duur vliegveld is om vanaf te komen richting de stad.

Overigens had ik vanmorgen op de terugweg weer een nieuw soort vloek: ik was door de poortjes gegaan, door de bagagecheck en toen had ik netjes gewacht tot mijn gate bekend was, bij mijn gate gewacht en toen boarden. Bleek dat ik niet was ingecheckt. Heel vreemd, want ik had me natuurlijk nog voor ik wist dat mijn eerste vlucht gecanceld zou worden, gewoon voor de twee vluchten ingecheckt. Niet voor niets had ik twee boardingpassen in mijn mail zitten, waarvan eentje aangaf dat hij voor de vlucht die ik vanmorgen wilde nemen was. Ik weet nog steeds niet helemaal wat er nu is misgegaan, dus ik raad je aan om altijd je terugvlucht check-in te controleren als je heenvlucht wordt geannuleerd. Bij KLM bijvoorbeeld kun je uberhaupt je terugvlucht op je buik schrijven als je je heenvlucht niet neemt.

Fashionably late

Maar goed, gelukkig was het vliegtuig niet vol en kon ik alsnog als laatste passagier (ook wel eens bijzonder om mee te maken) on the spot worden ingecheckt, en kon ik sowieso alsnog op “mijn” plaatsje gaan zitten. Echter ging ook nu het vliegtuig later weg dan gepland. Slechts een half uurtje, maar als je naar een evenement moet dan kan dat net dat half uurtje ontspanning zijn dat wordt weggenomen. Ik zou in ieder geval niet zo snel vluchten boeken naar Londen City. Hoe fijn het ook is dat dat vliegveld zo centraal gelegen is; er worden simpelweg veel te veel vluchten geannuleerd.

Natuurlijk is dat om een goede reden, maar vaak gaat Heathrow dan nog wel. Volgens mij is dat vliegveld zelfs goedkoper om op te vliegen, al moet je wel even kijken of het dan veel duurder is om de stad in te komen. Neem in ieder geval NOOIT de Heathrow Express, dat is weggegooid geld: gewoon lekker de metro pakken. Dan houd je namelijk geld over voor leuke dingen, zoals koekjes van Ben. 😉

Londen City Airport: het bestaat wel! ;)