1 half jaar, 2 crashes: het houdt (even) op voor Boeing 737 MAX 8

Na het vliegtuig-ongeluk in Ethiopië vorig weekend lijkt het over en uit te zijn voor de Boeing 737 MAX 8. In het volledige Europese luchtruim zijn deze vliegtuigen niet meer welkom, zo heeft EASA besloten. Steeds meer landen waren de toestellen al aan het weren, maar nu is er dus van hogerhand een officieel vliegverbod gekomen. 

In het afgelopen jaar is er in Ethiopië en in Indonesië een Boeing 737 MAX naar beneden gekomen, waardoor het erop lijkt dat de toestellen niet veilig zijn om mee te vliegen. Toch is dat nog niet 100 procent zeker: er is nog maar weinig informatie over wat er is gebeurd met het vliegtuig dat afgelopen weekend in de problemen kwam. Toch willen autoriteiten liever het zekere voor het onzekere nemen.

737 MAX 8

In Amerika denken ze daar anders over, want daar is nog geen luchtruim gesloten voor de toestellen. Boeing zelf zegt ook dat er niets mis is met de 737 MAX 8, al begrijpt het wel dat autoriteiten beslissingen nemen voor “hun” mensen en gebieden. Overigens geldt dat niet alleen in Europa, dat vliegverbod. In andere plekken op de wereld, bijvoorbeeld Australië, China en Zuid-Korea, is het luchtruim wel gesloten voor de vliegtuigen.

Het is nu aan de luchtvaartmaatschappijen om zich daar ook aan te houden. Zo hebben Tui en Turkish Airlines al aangegeven hun vliegtuigen aan de grond te houden, met als gevolg dat er diverse vluchten worden opgeschort. Er zijn simpelweg teveel onduidelijkheden over de luchtwaardigheid van de toestellen, waardoor op dit moment veiligheid niet gegarandeerd is.

Tui enige in Nederland

Tui is trouwens de enige Nederlandse vliegmaatschappij die gebruikmaakt van Boeing 737 MAX-vliegtuigen. Het heeft er slechts drie, die dus even niet de lucht in gaan. Ik vraag me af of dat “even niet” mogelijk zal worden uitgebreid naar “een hele tijd niet”, want er klinken verschillende verhalen over mogelijke oplossingen voor het probleem. De een denkt dat het probleem is opgelost als de zwarte doos aantoont dat het niet per se aan het toestel ligt, bijvoorbeeld. Een ander denkt dat Boeing toch echt niets gaat doen om de toestellen aan te passen en weer een ander meldt dat Boeing juist wordt gepusht om eerder met een aanpassing te komen.

Feit blijft dat het vertrouwen in zowel het toestel als Boeing zelf nu enorm is gedaald, wat opmerkelijk is omdat de 737 van oorsprong wordt gezien als misschien wel het veiligste vliegtuig dat bovendien erg betrouwbaar is. Dit is echter een iets afgeslankte versie ervan, waarvan er 350 vliegen op de wereld en waarvan er nog duizenden in bestelling staan. Of misschien wel stonden…

Werk aan de winkel bij Boeing

Het zal een flinke strijd voor Boeing worden om aan te tonen dat het niet aan de vliegtuigen ligt, want dit verhaal is enorm gaan leven onder reizigers. Bovendien zijn bij allebei de ongelukken ongeveer eenzelfde problemen gemeld: kort na het vertrek was het vliegtuig niet meer onder controle te houden. Toch hoeft het niet te betekenen dat alle vliegtuigen waardeloos zijn. De dag na het laatste ongeluk stegen ook honderden van deze vliegtuigen op: zonder problemen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.